Insatser för att främja en öppen och inkluderande miljö i skolan för unga hbtqi-personer
MUCF har sedan 2016 haft uppdraget Insatser för att främja en öppen och inkluderande miljö i skolan för unga hbtqi-personer. Det övergripande målet är tryggare och mer inkluderande skolmiljöer för unga hbtqi-personer. Insatserna är en del i arbetet för att främja goda levnadsvillkor för alla unga hbtqi-personer.
Uppdraget ska bidra till ökad kunskap och främja en tryggare och mer inkluderande skolmiljö för unga hbtqi-personer, minskad psykisk ohälsa och bättre studieresultat. Arbetet med uppdraget har bland annat resulterat webbutbildningspaketet Öppna skolan. Öppna skolan består nu av fyra webbaserade utbildningar som riktar sig till skolpersonal men också till elever och vårdnadshavare.
MUCF arbetar också med att skapa en långsiktig samverkan med olika lärosäten i syfte att öka kunskapen i hbtqi-perspektivet på rektorsutbildningar. Detta i syfte att säkerställa ökad kunskap vad gäller normer, inkludering och hbtqi-perspektivet i skolan.
Samtliga insatser inom ramen för uppdraget genomförs i samverkan med skolpersonal, civilsamhället samt strategiska hbtqi-myndigheter.