De är med och stöttar samhällets mest utsatta
Den svåra ekonomiska situationen slår extra hårt mot människor i utsatthet. De som lever på marginalen blir allt fler noterar flera hjälporganisationer. Många frivilliga får svårare att hjälpa till ideellt då de istället behöver arbeta för klara sin egen ekonomi. De som tidigare kanske varit månadsgivare har inte längre råd att ge, eller ger mindre. En del mindre hjälporganisationer har fått lägga ned på grund av att man inte klarat ekonomin och de organisationer som finns kvar har fått ökade kostnader samtidigt som allt fler besöker dem för att lindra sin nöd.
Räddningsmissionen – resursbrist är vår största utmaning
Räddningsmissionen är en ideell förening som bedriver socialt arbete på kristen grund i Göteborg med omnejd. Vi har intervjuat Emma Simonsson Vento som är områdeschef för det sociala området på Räddningsmissionen. Foto: Sandra Malmtoft.
Vilka grupper möter ni som är mest drabbade av den ekonomiska situationen och hur påverkar det ert arbete?
– En ekonomisk kris slår alltid hårdast mot de som redan är utsatta. Den senaste tiden har vi mött fler personer som har ett eller flera jobb, men som ändå har svårt att få ihop sin hushållsekonomi. En stor risk som vi ser är att barn och unga drabbas, och att den ekonomiska krisen får långsiktiga negativa effekter i deras liv.
Hur har ert arbete förändrats eller anpassats för att möta den ökade utsattheten?
– Vi har märkt av ett ökat tryck på våra verksamheter som hjälper med bland annat frukost och kläder. Till exempel så delade ett av våra frukostcaféer ut 1 500 fler frukostar 2023 jämfört med året innan. Det blev totalt 17 483 frukostar. Vi har också förstärkt vårt arbete med att lämna ut kontanta nödbistånd och presentkort för att hjälpa de vi möter med nödvändiga inköp som mat, hyra, kläder och liknande.
Kan ni ge konkreta exempel på hur era insatser har förbättrat situationen för dem ni hjälper?
– I våra butiker kan medlemmar köpa mat till reducerade priser och på så sätt räcker pengarna längre. Med kontant nödbistånd kan en person eller en familj få hjälp att hämta sig ekonomiskt efter ett tillfälligt bakslag.
– Parallellt med våra strukturella och akuta insatser, som nödbistånd, arbetar vi hela tiden förebyggande. Vi erbjuder socialt stöd och hjälp till självhjälp genom att stärka de individer vi möter på olika sätt. Det kan vara genom att länka till rätt myndighet eller genom att hjälpa till med CV. Vi arbetar främjande genom social mobilisering som bidrar till delaktighet och demokratisering i flera olika geografiska områden i Göteborg.
Vilka är de största utmaningarna ni har stött på i detta arbete?
– Resursbrist är vår största utmaning. Behoven vi möter överskrider alltid våra resurser. Då gäller det att hålla hoppet levande, både med dem vi möter och för våra medarbetare. En annan utmaning är att nå de som vi skulle kunna stödja, då gäller det att jobba med att vara synliga som organisation och att försöka synliggöra och konkretisera vårt arbete, vad vi faktiskt erbjuder de vi möter.
Vilka långsiktiga lösningar ser ni för att stödja de som är utsatta i den ekonomiska krisen?
– På lång sikt vill vi vara med och förändra synen på social utsatthet, och bidra till en minskad ojämlikhet. I alla geografiska områden vill vi att de boende ska känna trygghet, stolthet och delaktighet i samhället. Vi vill att invånare ska ha kunskap om sina rättigheter och att det ska finnas stor tillgänglighet av relevant samhällsinformation och social service. Vi vill också att alla barn ska ha det de behöver och har rätt till under sin uppväxt, samt att barn och unga ska känna hopp och förväntan inför vad framtiden har att ge.
Mer om Räddningsmissionens arbete hittar du på deras webbsida.
Hela Människan är en ekumenisk organisation som bedriver verksamhet för människor i en utsatt livssituation. Vi har intervjuat Karin Josefsson, verksamhetsutvecklare ekonomi och finansiering på Hela Människan. Bildtext: Sima på Hela Människans verksamhet i Norrköping. Foto: Izabelle Rajala.
Hela Människan – vi måste få till samverkan i samhället för att möta behoven
Vilka grupper möter ni som är mest drabbade av den ekonomiska situationen, och hur påverkar det ert arbete?
– Människor som redan levde i en utsatt livssituation och inte hade några marginaler har fått det ännu svårare och tröskeln för att ta del av samhällets insatser har blivit högre.
– De senaste åren har även nya målgrupper som tidigare klarade sig ekonomiskt sökt sig till Hela Människans öppna verksamheter till exempel pensionärer, unga vuxna och barnfamiljer. I många fall handlar det om personer som inte har haft någon buffert där en uppsägning eller höjda boräntor snabbt får stora konsekvenser.
– Det finns inga marginaler kvar för att klara en hög utgift som till exempel en tandläkarräkning. Barnfamiljer som tidigare hade små ekonomiska marginaler och som sökte sig till oss för att få bidrag till något extra som aktiviteter för barnen eller julklappar, kommer nu för att handla mat till låg kostnad eller få matkassar. Pensionärer, som inte har råd att äta lunch eller köpa matlådor på andra ställen säker sig också till oss, ibland på uppmaning från socialtjänsten.
Hur har ert arbete förändrats eller anpassats för att möta den ökade utsattheten?
– För att klara att möta det ökade antalet besökare har våra öppna verksamheter fått anpassa och skala upp sitt arbete med hjälp av extra anställd personal och volontärer. Verksamheterna har även utökat öppettiderna året runt.
– Mer tid går åt till att planera och laga mat då antalet besökare ökat. Då matbutiker och företag i större utsträckning själva tar hand om sina restvaror leder det ibland till att våra verksamheter köper in och kompletterar med matvaror för att kunna dela ut matlådor eller matkassar.
– På flera av Hela Människans drygt 40 öppna verksamheter runtom i Sverige erbjuds också olika aktiviteter som bland annat Hälsodagar. Att motivera människor till att göra bra val är en viktig del i arbetet för att stötta människor i utsatt livssituation.
Kan ni ge konkreta exempel på hur era insatser har förbättrat situationen för dem ni hjälper?
– I vår öppna verksamheter möter vi dagligen människor som känner maktlöshet och hopplöshet och som söker sig till oss för att få stöd och gemenskap. Många kommer för att kunna äta ett lagat mål mat till låg kostnad. För några kanske det är det enda lagade målet mat om dagen, men lika mycket för att få sällskap.
– För många människor är en sådan enkel sak som att ha någonstans att ta vägen för en stunds gemenskap och samvaro direkt avgörande för livskvalitén. Hade Hela Människan inte funnits, hade många inte kommit utanför dörren eller kanske inte ens överlevt.
– På många platser samverkar vi med socialtjänsten och andra myndigheter och erbjuder vägledning till vilka insatser man har rätt till. Socialtjänsten skickar också människor till oss för akuta insatser innan handläggningen är klar. Vi erbjuder en trygg plats där människor i utsatt livssituation kan ha möten med till exempel socialtjänsten.
– Det här är några röster från besökare till vår verksamhet: ”Detta är den enda lagade maten jag fått i mig den här veckan.” ”Utan det här sammanhanget vet jag inte om jag skulle överleva.” ”Jag hade inte överlevt det här året utan er.” ”Det är helt underbart att ni finns så att man kan vara här i värmen och äta.” ”Det är bra att det finns en anledning att komma upp på morgonen.”
Vilka är de största utmaningarna ni har stött på i detta arbete?
– Flera av de människor som levt i en utsatt livssituation under många år har fått det ännu svårare de senaste åren. Det finns inga marginaler kvar och många vittnar om en allt mer utmanande situation med att få pengarna att räcka till.
– Det försörjningsstöd, som de flesta av våra besökare har, räcker inte längre till på grund av ökade mat- och elkostnader. Handläggningstiderna hos myndigheterna är långa så många människor hänvisas till oss för akut stöd innan de kan få stöd från socialtjänsten. Det gör att fler människor söker sig till verksamheten och ber om hjälp med mat, hygienartiklar, kläder, boende med mera.
– Det ställer högre krav på att ha lokaler som klarar av ett större antal besökare, kök där det går att laga mat till fler och nog med personal och volontärer för att hinna möta varje individ och lyssna in vilket stöd de behöver.
– Den ekonomiska krisen märks även hos de privata bidragsgivarna som privatpersoner och stiftelser eller fonder, där deras bidrag till verksamheten minskat jämfört med tidigare. Även kommunerna drar ner på sina bidrag på grund av besparingskrav.
Vilka långsiktiga lösningar ser ni för att stödja de som är utsatta i den ekonomiska krisen?
– Det som på lång sikt är viktigast är att få till samverkan mellan alla olika delar i samhället. Samverkan med huvudmännen för Hela Människans verksamheter, kommunen, myndigheter och övrigt civilsamhälle för att tillsammans möta de behov som finns. Att arbeta tillsammans för att minska klyftorna i samhället.
– För oss är alltid mötet med människan viktigast oavsett om man kommer för att köpa sig en lunch till lågt pris, behöver en plats att värma sig på eller bara söker gemenskap med andra människor.
Mer om Hela Människan och deras arbete hittar du på deras webbsida.
Svenska Röda Korset är Sveriges största humanitära frivilligorganisation. Vi har intervjuat Ilham Abdalla och Marie Liljegren som är verksamhetsutvecklare på Växjö rödakorskrets. Foto: Växjö rödakorskrets.
Växjö rödakorskrets – utmaningen är att få resurserna att räcka till alla
Vilka grupper möter ni som är mest drabbade av den ekonomiska situationen, och hur påverkar det ert arbete?
- Den allra största gruppen vi möter är flyktingar och asylsökande men det kan också till exempel vara personer som inte fångats upp av samhällets skyddsnät. Det tar tid att komma igång, och in, i det vanliga systemet och det är inte alltid systemet kan fånga upp de som är i behov. Bidraget har gjort att vi har kunnat köpa in mer torrvaror och hygienartiklar än vi annars kunnat. Vi har också delat ut fler presentkort till individer att spendera i matvaruaffärer.
Hur har ert arbete förändrats eller anpassats för att möta den ökade utsattheten?
- Vi jobbar helt behovsanpassat efter de individer vi möter. Vi har en basverksamhet som är igång och när det är kris så utökar vi till exempel med matutdelning och hygienartiklar i den mån vi kan. Vi lyssnar på dem vi möter och köper in det som det är störst behov av. Alla behövande är välkomna till våra tre basaktiviteter, svenskaundervisning, samhällsinformation och träffpunkt.
Kan ni ge konkreta exempel på hur era insatser har förbättrat situationen för dem ni hjälper?
- Det händer ibland att det kommer in mammor med listor på kläder eller blöjor som barnet ska ha med sig till förskolan som de inte har råd med och då kan vi hjälpa till med det.
- En gång i vintras när det var -15 grader kom det in en frusen farbror utan ytterkläder. Vi tog med honom till vårt café där han fick en kopp kaffe. Det tog en kvart innan han blev varm igen och kunde prata med oss. Sedan gick vi runt på Kupan där vi säljer second hand kläder och letade ytterkläder han kunde få. Vi hittade allt utom skor som passade, då åkte vi istället till Erikshjälpen och köpte ett par skor i rätt storlek till honom där. Det viktigaste är att hjälpa individen, även om vi i detta fall fick vända oss till en konkurrerande verksamhet.
- I höstas kom det in tre unga män som just kommit till Växjö, de hade inte fått någon dagersättning från migrationsverket och hade de tre senaste dagarna bara ätit äpplen de hittat ute. När de kom till oss satte vi oss och pratade med dem för att se vilka behov de hade, de fick kaffe och smörgås samt presentkort så att de kunde köpa mat.
- En annan gång kom det in en mamma med ett barn som vi satte oss och samtalade med, barnet bara grät och grät. Det visade sig att barnet var jättehungrigt och inte hade ätit på länge för att kvinnan inte haft råd att köpa mat och då fick vi börja med att gå ned till cafét och ge dem lite mat. När de hade fått mat i magen så kunde vi fortsätta samtalet.
- Vi släcker många eldar. Det skapar en trygg punkt för dem som är socialt utsatta så att det finns ett ställe att gå till.
Vilka är de största utmaningarna ni har stött på i detta arbete?
- Att få resurserna att räcka till alla och att det ska bli rättvist för dem vi möter. Vi är ibland tvungna att säga nej och att prioritera bland de behövande. Det är svårt att hjälpa alla så mycket som det skulle behövas.
Vilka långsiktiga lösningar ser ni för att stödja de som är utsatta i den ekonomiska krisen?
- Vi försöker göra dem vi möters situation bättre och kan vi inte själva så håller vi koll på andra som kan stötta så att vi kan hänvisa dem vidare. Vi strävar efter att vara en mötesplats dit alla kan gå oavsett livssituation och vi känner mycket stolthet gällande det långsiktiga arbetet vi utför.
Mer om Växjö rödakorskrets och deras arbete hittar du på deras webbsida.
Bidraget de beviljades och en rapport om resultaten
De intervjuade organisationerna beviljades bidraget ”Insatser för socialt särskilt utsatta människor som drabbats av Sveriges ekonomiska situation”
Här kan du ladda ned slutrapporten för statsbidrag till vissa organisationer som bedriver verksamhet som riktar sig till människor i socialt särskilt utsatta situationer 2023.