Slutrapportering
Olika sätt att slutrapportera
Det är regler, krav och schabloner i programhandledningen för det år ni blivit beviljade som gäller när projektet ska slutrapporteras. Info finns i era avtal och bilagorna till avtalet.
Slutrapportering projekt 2021-2027
Att tänka på i korthet
Declaration on Honour
Declaration on Honour (DoH) ska undertecknas av sökande organisations firmatecknare/juridiska representant. Signaturen i DoH får INTE vara inklistrad i dokumentet – förtyckt namn och signatur ska självfallet överensstämma.
Kostnader som ska redovisas med kvitton
Eventuella kostnader ni beviljats för ”Exceptional Costs” och ”Complementary Activities” ska alltid redovisas med kvittokopior på slutrapportsnivå. Bifoga en sammanställning över kostnaderna där de aktuella summorna anges i euro. Omräkning till euro av kostnader som uppkommit i andra valutor måste göras av stödmottagaren. Omräkning ska göras enligt den metod som beskrivs i ert avtal. Uppmärksamma att skrivningen varierar mellan olika avtal.
OBS! Var noga med att spara kvitton på de inköp som görs med projektets medel eftersom dessa kan komma att krävas in för redovisning vid en eventuell fördjupad kontroll eller revision av projektet.
PASS/Volontärdatabasen
Vid genomförande av volontärprojekt, tänk på att lägga in deltagarna/volontärerna i PASS innan aktivitetsstart (i solidaritetsprojekt ska de läggas in redan i ansökningsstadiet).
Bifoga underskriven deltagarlista
Signerad deltagarlista med namn, födelsedatum och e-postadress ska bifogas för varje aktivitet. Använd gärna en deltagarlista per land och grupp inom Erasmus+ och en deltagarlista per aktivitet inom Europeiska solidaritetskåren.
Uppdatera sammanfattningen med projektets resultat
Sammanfattningen ska innehålla information om hur projektet gick och skrivs i slutrapportsformuläret under del 2, ”Project Summary”. Den ska vara skriven på engelska och kort beskriva hur projektet genomförts utifrån områdena ”Objectives” (måluppfyllelse), ”Activities” (sammanfatta de aktiviteter ni genomfört) samt ”Impact” (vilken effekt och påverkan projektet haft).
Hör av er till MUCF vid ändringar
Oförutsedda händelser i projekt kan alltid inträffa (till exempel flytt av aktivitetsdatum, byte av volontärer etc.) men då är det viktigt att höra av sig till handläggare på MUCF och få eventuella ändringar i projektet godkända. Detta för att inte riskera att göra otillåtna ändringar som kan leda till att organisationen blir återbetalningsskyldig av projektmedel.