Hoppa till huvudinnehåll
 

Redovisa bidrag för verksamhet som riktar sig till människor i socialt särskilt utsatta situationer

Organisationer som har fått bidrag från oss är skyldiga att redovisa hur pengarna har använts. Nedan anges de krav vi ställer på redovisning för dig som fått organisationsbidrag.

Redovisa bidraget senast den 31 mars 2026

Organisationer som har beviljats bidraget 2025, ska redovisa hur bidraget har använts senast den 31 mars 2026.

Så lämnar ni in redovisningen

Ni skickar in redovisningen via MUCF:s e-tjänst. Redovisningen ska innehålla:

  • en beskrivning av hur bidraget har använts
  • vilka resultat som har uppnåtts
  • hur resultaten förhåller sig till syftet med bidraget

Redovisningen ska upprättas i enlighet med god redovisningssed och innehålla följande dokument för verksamhetsår 2025:

  • Verksamhetsberättelse
  • Resultat- och balansräkning
  • Revisionsberättelse

Om ni inte haft årsmöte den 31 mars 2026, behöver dokumenten inte vara fastställda när de skickas in.

En revisor ska granska och godkänna redovisningen

Redovisningen ska granskas och godkännas av en revisor.

  • Har ni fått mindre än fem prisbasbelopp i bidrag, räcker det att er egen revisor granskar och godkänner.
  • Har ni fått fem prisbasbelopp eller mer ska en auktoriserad eller godkänd revisor granska redovisningen.

Fem prisbasbelopp 2025 är lika med 294 000 kronor

2025 är ett prisbasbelopp 58 800 kronor och det innebär att fem prisbasbelopp är lika med 294 000 kronor.

Det kan hända att ni behöver betala tillbaka pengar

Om ni inte har utnyttjat hela bidraget under året ska det som inte använts betalas tillbaka till MUCF.

Om ni inte har använt bidraget enligt MUCF:s beslut eller har lämnat in en fullständig redovisning kan ni bli skyldiga att återbetala hela eller delar av bidraget.

Frågor om redovisningen

Kontakta oss gärna i god tid om ni har frågor eller funderingar kring redovisningen på bidrag@mucf.se eller 010-160 10 00 (växel).