Varför bry sig om demokratin?
Stärk ungas engagemang i demokratifrågor
Detta är en lärarhandledning som består av fyra lektionsupplägg. Lektionerna vänder sig till elever på högstadie- och gymnasienivå. Syftet är att stärka ungas delaktighet i demokratin och att skapa engagemang för demokratifrågor och att elever ska förstå hur de kan omsätta detta engagemang i praktiken – att ”göra verkstad” av sina tankar och idéer.
- Lektion 1 handlar om att eleverna ska förstå sitt och andras engagemang för samhället och hur det påverkar samhällets utveckling.
- I lektion 2 ska eleverna välja en samhällsutmaning som känns viktig för dem, resonera varför den borde vara viktig för andra och börja skapa opinion för den.
- Under lektion 3 ska eleverna samla argument för sin samhällsutmaning som styrker deras åsikter. De ska också göra en målbild för hur de ska sprida kunskap om sin utmaning.
- På lektion 4 ska eleverna genomföra en konkret insats, utifrån målbilden i lektion 3, för att skapa opinion för sin samhällsutmaning.
Handledningen är baserad på UNIK-metoden, som Västerås stad utvecklat och som står för Ungt Nutida Inflytande i Kommunen. Den utgår från professor Erik Amnås forskning om ungas politiska engagemang. Lärarhandledningen är framtagen av Västerås stad i samarbete med MUCF.